ייפוי כוח מתמשך: מי יקבל עבורכם החלטות אם אתם לא תוכלו? - המרכז הישראלי להעברה בין דורית

ייפוי כוח מתמשך: מי יקבל עבורכם החלטות אם אתם לא תוכלו?

authorIla
אילה פולק-משה
עו"ד מגשרת ונוטריון

שנהיה בריאים עד 120 – אך מה יקרה אם חלילה נחלה במחלה או ניפגע בתאונה? איך נוכל לקבוע מראש מי יטפל בנו אם לא נהיה כשירים לקבל החלטות? אלו החלטות אנחנו רוצים שיקבלו עבורנו? וכיצד נוכל להקל על בני משפחתנו? ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם כבר היום לקבוע את עתידכם.

תוחלת החיים ממשיכה לטפס וככל שאנחנו מתבגרים, כך גדל הסיכוי להתמודד עם מחלות או מגבלות שיקשו עלינו לתפקד ולקבל החלטות. מה עושים במצב כזה? עד לשנים האחרונות, מונה במקרים מסוג זה אפוטרופוס, שלמעשה נטל מהאדם כל יכולת לקבל החלטות. כך נוצר מצב בו בית המשפט מקבל בלעדינו החלטות הנוגעות אלינו, בלי יכולת להחליט מראש מי יקבל עלינו אחריות ואילו פעולות נרצה שהוא יבצע. כדי לשנות את המצב נכנס לתוקפו באפריל 2017 ייפוי כוח מתמשך: אשר הינו חלופה מצוינת לאפוטרופסות.

מהו ייפוי כוח מתמשך, ומדוע חשוב לחתום עליו?
ייפוי כוח מתמשך הינו מסמך משפטי, המאפשר לאדם לקבוע מראש מי יטפל בענייניו וברכושו. ייפוי הכוח מאפשר לאדם לקבוע גם אילו החלטות יקבלו עבורו, וכיצד יראו חייו אם הוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו מכל סיבה שהיא לרבות כתוצאה ממחלה, תאונה, אירוע מוחי ועוד. התיקון המקיף בחוק מאפשר כיום לכל אדם לקבוע מראש מי ינהל את רכושו ו/או גופו, אילו החלטות הוא מעוניין שאותו אדם יקבל עבורו והאם יהיה על מיופה הכוח פיקוח או לא- אם הוא לא יהיה מסוגל לקבל החלטות עבור עצמו.

ואם לא אחתום על ייפוי כוח מתמשך?
אם אדם לא יחתום על ייפוי כוח מתמשך, ויאבד מכשרותו – לא תהיה ברירה אלא למנות אפוטרופוס לגופו ו/או לרכושו. המשפחה תהיה מחויבת להגיש בקשה לבית המשפט ולצרף את הסכמת כל בני המשפחה למינוי, לצרף חוות דעת- והמינוי הקבוע יאושר רק לאחר מספר חודשים וקבלת תסקיר סעד משירותי הרווחה.
בנוסף, בני המשפחה הם יהיו אלו שיקבעו מי ישמש כאפוטרופסות ואלו החלטות יקבלו עבורך – זאת מבלי שנתת מראש הנחיות מהן רצונותיך.
ואם לא די בכך, קושי גדול בו נתקלים בני משפחה, הוא שבנוסף לסיטואציה הקשה אליה נקלעו, האפוטרופוס מחויב להגיש דו”ח כספי מדי שנה לאפוטרופוס הכללי, המפרט את ההכנסות וההוצאות בצירוף אסמכתאות, וגם חייב לפנות לבית המשפט בכל בקשה לביצוע “חריגה”.
כיצד עורכים ייפוי כוח מתמשך?
ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי מחייב, אותו חותמים בפני עורך דין שעבר הכשרה לכך, וקובעים בו מראש הנחיות בקשר לרכושך וגופך אם לא תהיה מסוגל לדאוג לענייניך.
במסמך זה קובעים שלושה דברים עיקריים:
א. את מי מעוניינים למנות: אתם מחליטים מראש על מי אתם סומכים לחלוטין ולכן מעוניינים למנות אותם כמיופי כוח מתמשך. הדבר כבר לא ייקבע על ידי בית המשפט (!) ההחלטה היא בידיים שלכם. ניתן גם למנות מספר אנשים, כולל אנשים שיחליפו את מיופה הכוח אם הוא לא יהיה מסוגל להתמנות ככזה.
ב. אילו החלטות יקבלו עבורכם מיופי הכוח: במסמך ההנחיות אתם קובעים מראש מה יהיו ההחלטות של מיופי הכוח בנושאים שחשובים לכם; אם צריך למכור דירה- איזו דירה למכור ומי יטפל בדמי השכירות; במידה שיש לכם ילד בעל מוגבלות- כיצד להמשיך לתמוך בו, האם יש ילד שאתם מעוניינים להמשיך לסייע לו בסכום קבוע; האם תהיו מעוניינים לתת מתנות יום הולדת; וגם החלטות חשובות אשר ייקבעו איך ייראו חייכם – האם תהיו מעוניינים להישאר לגור בבית עם מטפל/ת או דווקא לעבור למוסד סיעודי ואיזה; האם קיימות הנחיות רפואיות, האם אתם מעוניינים בטיפולים מאריכי חיים ובאילו מקרים- וכל החלטה אחרת.
ככל שאתם בעלים של חברה/ צד לשותפות/בעלים של עסק- מה יקרה עם השותפות? מי יהיה מיופה הכוח שלכם כבעלי מניות בחברה? האם תרצו להמשיך ולהפעיל את העסק, מי ימשיך להפעיל את העסק? איך תתקבלנה החלטות ועוד ועוד.
ג. האם אתם מעוניינים לפטור את מיופה הכוח מפיקוח ובירוקרטיה מיותרת- ההבדל העיקרי בין מיופה כוח מתמשך לאפוטרופוס הוא שכאשר אתם ממנים מישהו כמיופה כוח מתמשך, אתם למעשה מביעים את עמדתכם שאתם סומכים לחלוטין על מי שמיניתם- ולכן מעוניינים שהוא יהיה פטור מכל פיקוח, פטור מהצורך להגיש דוחות לאפוטרופוס הכללי ופטור מלפנות לבית המשפט בכל עניין “חריג”. גם הפעלת ייפוי הכוח היא פשוטה ומיידית, וכך גם אופן הפעילות בבנק.
זהו הבדל משמעותי מאוד שיקל מאוד על בני משפחתכם אם לא תהיו מסוגלים עוד לנהל את ענייניכם- הם יוכלו להתמקד רק בטיפול בכם בלי להיות מוטרדים מבירוקרטיה מיותרת.

באפשרותכם לקחת היום, כאשר אתם כשירים וצלולים, אחריות על עתידכם אם לא תהיו מסוגלים עוד לנהל את עניינכם מכל סיבה שהיא, חס וחלילה. הדרך לעשות זאת היא על ידי חתימה על ייפוי כוח מתמשך אצל עורך דין שעבר הכשרה לכך. במסמך זה תהיו אתם אלו שתקבעו מראש: מי ינהל את רכושכם ו/או יקבל החלטות על גופכם; אילו החלטות יקבלו מיופי הכוח המתמשך; ובכך גם תפטרו אותם מהבירוקרטיה הרבה של אפוטרופסות ומהפיקוח של האפוטרופוס הכללי.

התחבר

איפוס סיסמה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

הסדרי נגישות

בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.