מהי מתנה על תנאי בין בני משפחה? ומה בין מתנה לבין "הלוואה" בתוך המשפחה? - המרכז הישראלי להעברה בין דורית

מהי מתנה על תנאי בין בני משפחה? ומה בין מתנה לבין “הלוואה” בתוך המשפחה?

“קח את הבית בתנאי שתלמד מדעי המחשב”, 

מתנה על תנאי ניתנת למקבל המתנה ויכול שתחייב את מקבל המתנה לעשות מעשה או להימנע מלעשותו. אי עמידה בתנאי שהציב נותן המתנה עלולה להוביל לביטול המתנה. בנוסף, למתנות על תנאי ישנן השלכות בהיבט המשפטי והמיסוי.

רונן (26) ברמן תל אביבי, עדיין מתלבט לאיזה כיוון לקחת את חייו המקצועיים. אביו ואימו המודאגים מעוניינים שילמד מקצוע מכובד ומציעים לו הצעה שקשה לסרב לה. הם יעניקו לו את הדירה שלהם – דירת ארבעה חדרים משופצת במרכז תל אביב, זאת בתנאי שרונן יתחיל ללמוד מדעי המחשב באוניברסיטה על מנת שיוכל להתקבל בעוד מספר שנים לעבודה מכובדת בהייטק.

סיפור כזה של נתינת “מתנה על תנאי”, ששכיח לרוב אצל משפחות בעלות הון, מייצג קטגוריה מסוימת של העברת רכוש במסגרת חוק המתנה וניתן לדון במורכבותו. כל שכן, מתנות אלו מוענקות למקבל בתנאים מאוד ספציפיים שיש לקיימם, או לחילופין, להימנע מהם, כדי שהמתנה תהיה מתנה גמורה, אחרת תהא בטלה.

 

קביעת תוקף של מתנה על תנאי

על פי החוק המתנה, מתנה נחשבת תקפה כאשר נותן המתנה מצהיר במפורש על כוונתו להעביר את הבעלות בנכס מסוים למקבל המתנה. על המקבל גם לקבל את המתנה בפועל כדי שההענקה תיכנס לתוקף. עם זאת, במקרה של מתנות על תנאי יש לעמוד בדרישות נוספות. כמו כן, התחייבות להעניק מתנה טעונה מסמך בכתב, דהיינו, הסכם מתנה.

 

השלכות המיסוי של מתנות על תנאי

השלכות המס של מתנות על תנאי כפופות לפקודת המס ולחוק מיסוי מקרקעין במקרה של נכס מקרקעין. על פניו, מתנה אינה נמנית בפקודת מס הכנסה תחת הנושאים שחייבים במס, ולכן לכאורה אין היא חייבת בדיווח למס הכנסה.

עם זאת, לא כל מתנה פטורה ממס – כדי שמתנה בין בני המשפחה, תהיה פטורה ממס עליה לעמוד במספר תנאים מצטברים – (1) המתנה תינתן ליחיד או לקרוב (2) המתנה תוענק בתום לב (3) המתנה תוענק לתושב ישראל בלבד.

 

מתנות על תנאי: זכויות, חובות וביטול

מתנה על תנאי יוצרת זכויות וחובות הן לנותן והן למקבל. הנותן שומר לעצמו את הזכות לבטל את המתנה במידה ולא מתקיימים התנאים שנקבעו, בעוד שהמקבל מחויב על פי חוק למלא תנאים אלה אם ברצונו לשמור על המתנה. במקרים בהם המקבל לא עומד בתנאים, הנותן יכול לפעול משפטית לביטול המתנה ולתבוע בחזרה את הנכס.

 

האם ניתן לבטל מתנה שניתנה?

סעיף 5 לחוק המתנה קובע כי מתנה תהיה ניתנת לביטול אם מקבל המתנה ביצע “התנהגות מחפירה” כלפי נותן המתנה או בן משפחתו, או לחלופין אם חלה הרעה ניכרת במצבו הכלכלי של נותן המתנה.

בדומה לצוואות בהן בן משפחה שנפטר הוריש לקרובו כספים ו/או נכסים אחרים, וזאת בשל השפעה בלתי סבירה של הקרוב על אותו בן משפחה המוריש, וכשבמקרה כזה ניתן להתנגד לצוואה לביטול אותה הוראה בצוואה – גם במקרה של מתנות בין בני משפחה, בתי המשפט עושים שימוש במבחני השפעה לבדיקת תוקף המתנה.

להבדיל ממתן מתנה בין אנשים זרים, בין בני משפחה מתקיים קשר חזק והסתמכות גבוהה יותר על יחס מכבד בין נותן המתנה למקבל המתנה – אי לכך, בית המשפט, בבואו לבחון את ההשפעה כלפי נותן המתנה, יבדוק את מצבו של נותן המתנה ועד כמה הוא תלוי במקבל המתנה או משפחתו האם קיים חשד מבוסס לניצול חולשתו או להטעייתו ובאמצעות תחבולה לקבל את המתנה.

 

מתנה עתידית לאחר מות הנותן – האמנם?

רבים מתבלבלים וחושבים שזה תקין לערוך הסכם מתנה ולכלול בו הוראה שהמתנה תינתן לאחר מות הנותן. אך עריכת הסכם שכזה ובו הוראה, לפיו נותן המתנה יעניק למקבל המתנה את המתנה רק לאחר מותו של הנותן, אינה בת-תוקף. סעיף 8 לחוק הירושה מציין כי על מנת שהוראה כזו של נותן המתנה תהיה בת תוקף, עליו לבצע זאת בצוואה בלבד.

הדברים נכונים גם לגביי עריכת הסכמים בדבר ירושתו של אדם וויתור על ירושתו שנעשו בחייו של אותו אדם – בטלים.

 

מתנה שהיא “הלוואה”?

במקרים בהם קיימת מחלוקת בין אנשים זרים באם מדובר במתנה או בהלוואה, חזקה שמדובר בהלוואה. האם נכונים הדברים במחלוקות בין בני משפחה?

ההיפך הוא הנכון – דווקא בין בני משפחה חזקה שמדובר במתנה אלא אם יוכח אחרת.

לפיכך, על הורים המבקשים לתת הלוואה לילדיהם, לנקוט באמצעים אשר יבהירו כי אכן מדובר בהלוואה, כדי שאם ביום מן הימים ייווצר סכסוך משפטי בין הצדדים, יוכלו ההורים להוכיח כי מדובר היה בהלוואה.

הסכם הלוואה לא מפורט – סכום ההלוואה, מועד ההחזר שלה, חלוקה לתשלומים, אופן התשלום  וכיו”ב  – עלול לתמוך בטענה כי מדובר למעשה במתנה וההסכם הנו רק למראית עין.

מה קורה כאשר הילד/ה נשוי/נשואה? ההורים סייעו ברכישת דירה האם הכסף יוחזר אם חלילה יתגרשו? כדי להימנע מסכסוכים בעתיד מומלץ להתנות את מתן המתנה בכך שבני הזוג יחתמו על הסכם ממון, אשר יקבע כי במקרה של פרידה, אותו סכום כסף שניתן על ידי ההורים, ישוב אליהם ולא ייכלל בחלוקת הרכוש בין בני הזוג.

לסיכום, כדי לנווט במורכבות של עסקאות אלו, חיוני הן מצד נותני המתנה והן מצד מקבלי המתנה, להתייעץ עם אנשי מקצוע מנוסים כדי להבטיח מודעות הן למורכבות והן להשלכות בדבר המתנה, לחשוב ולתכנן, ורק אז לפעול.

 

מטרתו של מאמר זה הינו לתת לקורא מידע כללי בלבד, ואין לראות באמור בו כחוות דעת או ייעוץ משפטי.

התחבר

איפוס סיסמה

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

הסדרי נגישות

בבניין המשרדים קיימים הסדרי נגישות לבעלי מוגבלויות: בבניין בו פועלת החברה, ישנם שירותים נגישים המיועדים למבקרים עם מוגבלויות בכל קומה. כמו כן, קיימות חניות מיוחדות לנכים המגיעים למשרד ברכב ובעלי תו נכה, והן מסומנות בהתאם בחניונים הסמוכים. בנוסף, ניתן להשתמש במעליות הנגישות בבניין, והכניסות למבקרים עם מוגבלויות רחבות ומותאמות. כדי להבטיח נגישות מיטבית, נעשה שימוש בשיפוע בכניסה לבניין, המיועד לבעלי מוגבלויות וכיסאות גלגלים. כמו כן, ניתן להיכנס לבניין ולמשרדים עם חיית שירות.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים. רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.